Tá IKEA to robí perfektne… A čo robí?

Tento týždeň som vybehla na nákup drobností pre dvoch úžasných malých klientov do IKEI. Napriek tomu, že je to obrovský obchodný reťazec, ktoré ja teba vôbec nemusím, IKEU som odjakživa mala rada ja a dokonca aj moje deti sa tešili na nákupy.

Ako je to možné? Čo robí IKEA inak ako iné veľké supermarkety? No predsa rozdiel je zásadný. IKEA vie, ako predávať milo a inteligentne.

IKEA totižto nepredáva nábytok (aj keď je to predajňa nábytku), ale robí to inak. IKEA predáva SNY O PEKNOM DOMOVE. 

Ako je to možné? Ako sa dajú predať sny?

No celkom jednoducho. Pri vstupe nevidíte naukladaný rad sedačiek a skriniek a záclon s cenovkami. Poprípade s obrovským visiacim pútačom „Akciová cena“. Veru nie.

Keď vojdete dnu, tak sa ocitnete vo svete krásnych a útulných domovov doladených do posledného detailu.

Prechádzate cez obývačky, spálne, detské izby a kuchyne, v ktorých si môžete aj posedieť, môžete otvárať skrinky, odkrývať periny, premiestňovať vankúše. Chytať, chytkať, mackať, stískať a sadať je nielenže dovolené, ale vyslovene žiadúce.

Expozície vás vedú pomaly kľukato obchodným domom (aby ste neponáhľali, ale nakupovali) a vy sa tou cestou inšpirujete, kocháte a zisťujete čo všetko sa vám páči a čo by sa vám doma hodilo. Nastajlované izbičky sú malé, celkom ako u vás doma v paneláku. A vyzerá to výborne, poviete si.

Potom prídete k reštaurácii a či už celá rodina, alebo rodičia bez detí (ktoré zatiaľ jančia v super detskom kútiku) sa v pohode najedia, dajú si kávu a koláčik a môžu spokojne pokračovať v nákupoch. Všetko je tam poruke a zo všetkého má IKEA úplne lacné, ale aj drahšie varianty tovaru.

A tak hádžete do košíka tu doplnok za pár centov, tam dózičku do kuchyne za euro a tamto zas koberček do kúpeľne za tri euráče. Veď je to všetko také pekné, hodí sa vám to a za dobrú cenu. 🙂 Až sa pri pokladni zbadáte, že z tých pár drobností máte plný kôš a z peňaženky vám hneď mizne skoro stovka. 🙂

Napriek tomu, že IKEA nerobí veľké akciové kampane, nepchá každý týždeň do schránok letáky a aj tak má vždy plno. 7 dní v týždni po celý rok je obchodný dom plný a pred pokladňami sú rady.

Ako je to možné? No jednoducho. IKEA vám nenúka nábytok, nekričí: „kupujte to“, nepchá vám do schránok letáky: „poďte máme akciu“, veru nie. Vôbec nie je vtieravá. Iba vám ukáže nádherne vyskladané bývanie z vlastného sortimentu od kolíčka na prádlo až po vstavané skrine. A to všetko v originálne nastajlovaných expozíciách, v ktorých sa môžete pohybovať, sedieť, váľať, no proste môžete sa tam cítiť ako doma.

Ste uvoľnení, páči sa vám to, objavíte doplnky, ktoré by sa vám hodili, dokonca za super cenu, no proste ste oveľa viac nalomení na kúpu, ako keby pri vás stál predavač a presviedčal vás o vhodnosti kúpy tovaru v akcii.

Bŕŕŕ… Predstavili ste si to tak živo ako ja? Taký presviedčajúci predavač predsa každého odradí.

Tak v čom je teda čaro tej IKEI? Vie ponúknuť svoj tovar tak, že zákazník sám zistí, že by to chcel, že sa mu to páči a hodí. A keď je ešte priaznivá cena (čo IKEA dokáže tým, že si nábytok odveziete a poskladáte sami), tak je rozhodnuté.

Vrele doporučujem sa zamyslieť nad týmto príkladom, ako pristupovať k zákazníkovi. Ako nebyť vlezlý, ako nepredávať len tovar, ale aj akési fluidum okolo. Ako sa o zákazníka počas celej doby nákupu postarať.  Nepredávať len nábytok, ale predávať predstavu krásneho domova. Lebo sny o krajšom bývaní má každý.

A ak patríte k žienkam, ktoré nielen rady nakupujú, ale aj rady zariaďujú a dokonca by ste sa chceli týmto úžasným povolaním aj živiť, ponúkam teraz možnosť zistiť, ako to v biznise chodí, ako sa dá rozbehnúť kariéra interiérového dizajnéra tak jednoducho a inteligentne, ako to robí IKEA s predajom. Lebo sny o krajšom bývaní má veľmi veľa ľudí a dizajnér je človek, ktorý dokáže tieto sny premieňať na skutočnosť.

O kurze sa dozvieš viac TU>>